Racirea aerului de s | Foloseste la racirea aerului incalzit datorita presiunii de supraalimentare si, in acest fel, la cresterea continutului specific de oxigen, deci a randamentului. |
|
Racitor intermediar | Un radiator sau schimbator de caldura folosit pentru a raci fluxul compact de aer incalzit ce intra la motor. Aerul racit este mai dens si poate furniza mai multa putere, reducand de asemenea si detonatia. |
|
Ralist | Participant la raliuri, in calitate de concurent. |
|
Rama masinii | Cea mai intinsa si mai importanta piesa stantata a caroseriei automobilului. In mod obisnuit, este alcatuita din cateva bucati stantate, fixeaza structura masinii si sustine cea mai mare parte a pieselor mecanice. |
|
Rama parbrizului | Cadrul chesonat format de elementele structurale ale caroserie in care se monteaza parbrizul. |
|
Raport de aspect | Caracteristica constructiva a unui pneu, care se determina ca raport procentual intre inaltimea si latimea sectiunii toroidale a pneului. Se mai numeste si talia pneului. |
|
Raportul pneurilor | Se refera la raportul intre latimea anvelopei si flancul acesteia. De exemplu, o anvelopa tip 205/50-15 va avea un flanc cu o inaltime de 0,50 x 205 or 102,5 mm. Un raport mai mic (de exemplu, 40) asigura o manevrabilitate superioara chiar si in conditii severe de drum. |
|
Raportul trasmisiei | Cutia de viteza diferentiala distribuie puterea motorului la roti (prin transmisia asigurata de arborele de intrare sau de arborele port-elice). Raportul transmisiei diferentiale reduce rotatiile transmisiei asigurate de arborele de intrare, inainte ca acesta sa ajunga la roti. Raporturile tipice ale automobilelor variaza de la 2,71 la 4,31. Cu cat este mai mare acest raport, cu atat va accelera mai rapid un motor la a anumita viteza. |
|
RAR | Abreviere pentru Registrul Auto Roman, organismul tehnic de specialitate desemnat de Guvernul Romaniei ca autoritate competenta in domeniul vehiculelor rutiere, in ce priveste omologarea de tip a acestora si a componentelor aferente, atat din punct de vedere al securitatii in trafic, cat si din punct de vedere al impactului acestora asupra mediului inconjurator. |
|
Raza de frecare | Distanta dintre punctul in care axa de directie intersecteaza drumul si linia longitudinala care trece prin centrul zonei de contact a cauciucului. Mai este denumita si deviatie remanenta de la directie. |
|