Festina Lente
Festina Lente

Articles

Dictionar Auto





                          


UISAbreviere preluata din limba engleza pentru Unit Injector System (sistem de injectie unit), sistem comercializat de Bosch care combina pompa de injectie cu injectorul intr-un singur ansamblu. Sistemul este recomandat pentru autovehiculele de mare tonaj, atunci cand puterea pe fiecare cilindru al motorului este mai mare de 80 KW. Se mai numeste si sistem PD (pompa-duza).

UleiUleiul de motor este de diverse tipuri: SAE 5W-30, 10W-30, 10W-40, etc. De exemplu, uleiul de tip 10W-30 se va scurge precum uleiul usor de tipul SAE 10 la temperaturi scazute. W (winter - iarna) inseamna ca este un ulei de iarna. 30 este temperatura de functionare a motorului. Vascozitatea scazuta la temperaturi mici permite uleiului sa circule mai rapid si sa protejeze partile vitale ale motorului. Uleiul cu vascozitate ridicata, la temperaturi mari, previne contactul direct dintre partile metalice ale motorului.

Ulei sinteticUlei fabricat pentru imbunatatirea performantelor de ungere, folosind procedeul Fischer-Tropsch, bazat pe convertirea chimica a bioxidului de carbon, monoxidului de carbon si metanului intr-un lichid hidrocarbonic de diverse forme. Bioxidul si monoxidul de carbon sunt generate prin oxidarea partiala a carbunelui sau a altor combustibili lemnosi. Acest procedeu a fost dezvoltat de Germania si utilizat pe scara larga in timpul celui de-al doilea razboi mondial, care a limitat accesul la sursele de titei. Avantaje: vascozitate mai buna la temperaturi scazute, performante mai bune la temperaturi ridicate, puritate ridicata, consum redus de ulei, scade uzura motorului datorita frictiunii reduse, scade consumul de combustibil datorita unei ungeri mai bune a motorului, schimbul de ulei se face la intervale mai mari de timp, rezistenta mai buna la contaminare. Dezavantaje: cost de cateva ori mai mare decat uleiurile minerale, poate cauza probleme garniturilor de etansare mai vechi (posibile scurgeri).

Unghi de alunecareDiferenta unghiulara dintre directia in care se invarte un pneu si planul rotii. Unghiul de alunecare este cauzat de indoirea peretilor interiori ai pneului si ai suprafetei de rulare. O relatie liniara intre unghiurile de alunecare si fortele de virare indica un pneu usor de controlat.

Unghi de alunecare aUnghiul dintre planul median al unei roti directoare supuse la efort transversal (cazul intrarii in viraj sau al rafalelor de vant lateral) si directia reala de deplasare a vehiculului; termen consacrat de SAE, sinonim cu termenul ISO unghi de deriva a pneului. Intr-o exprimare laconica, se foloseste termenul deriva. V. deriva."

Unghi de bracajUnghiul pe care il face planul median al rotii cu planul longitudinal median al autovehiculului, atunci cand volanul este rotit la maxim, stanga sau dreapta. Prin extinderea intelesului, se poate vorbi si de un unghi de bracaj la volan, masurat in rotatii ale volanului, stanga sau dreapta, fata de pozitia neutra a acestuia, corespunzatoare mersului in linie dreapta al autovehiculului. Pentru realizarea conditiei de virare neutra, unghiul de bracaj al rotii interioare virajului este intotdeauna mai mare decat cel al rotii exterioare.

Unghi de convergentaUnghiul ascutit dintre planul median al rotii si axa longitudinala a vehiculului. Acesta este considerat pozitiv atunci cand rotile aceleiasi punti sunt directionate spre interior, in raport cu mersul inainte al vehiculului, si negativ, cand rotile sunt directionate spre exterior. Unghiul de convergenta pozitiv se mai numeste, simplu, si convergenta, iar unghiul de convergenta negativ se ma numeste si divergenta.

Unghi de deriva a pnUnghiul dintre planul median al unei roti directoare supuse la efort transversal (cazul intrarii in viraj sau al rafalelor de vant lateral) si directia reala de deplasare a vehiculului; termen consacrat de ISO, sinonim cu termenul SAE unghi de alunecare a pneului. Intr-o exprimare laconica, se foloseste termenul deriva. V. deriva."

Unghi de fugaUnghiul ascutit dintre verticala si axa pivotului, masurat in plan longitudinal si privind vehiculul din lateral. Se mai numeste si unghi de inclinare longitudinala a pivotului. Axa pivotului este o linie imaginara care trece prin centrul rotulei superioare si cel al rotulei inferioare a rotii directoare aferente. Unghiul de fuga este considerat pozitiv atunci cand axa pivotului este inclinata spre spate (centrul rotulei superioare este decalat spre spate fata de centrul rotulei inferioare) si negativ, cand inclinarea acesteia este spre fata.

Unghiurile directieiUnghiuri ale rotilor directoare si ale axei pivotilor facute in raport cu planul longitudinal al autovehiculului sau cu verticala, unghiuri specifice mersului in linie dreapta pentru o anumita sarcina, reglate si controlate cu ajutorul mecanismului de directie. Rolul lor este acela de a imbunatati manevrabilitatea si stabilitatea autovehiculului cat si acela de a atenua uzura prematura a pneurilor. Termenul unghiurile directiei este sinonim cu geometria directiei, termen considerat a fi mai corect din punct de vedere semantic deoarece permite o definire mai completa a cinematicii mecanismului de directie, atat ca unghiuri cat si ca lungimi.



1  2   >     >>  



TELEFOANE UTILE

* Mihai PURICESCU

*  profesor legislație rutieră, insructor auto PFA - 0744 528 280

* Radu NASTASE - instructor auto PFA - 0744 298 506

* Catalin TOMA - instructor auto PFA - 0755 511 861

* Lucian Mihai - instructor auto PFA  - 0743 859 412

* Constantin Besica - instructor auto - 0745 521 810